نـشـــــــاط: چگونه در کودکان عادت مطالعه ایجاد کنیم؟

Thursday, July 28, 2005

چگونه در کودکان عادت مطالعه ایجاد کنیم؟

- چرا برای کودکی که هنوز معانی کلمات را نمی داند باید کتاب خواند؟ چرا برای کودک نوپایی که نمی فهمد باید شعر و ترانه خواند؟
هر دوی این کارها به کودکان کمک می‌کند که ارتباط بین کلمات و معانی آن‌ها را دریابند. همچنین کمک می‌کند که محیطی خوشایند و امن برای بچه‌ها ایجاد شود و به ایجاد علاقه‌ای دیرپا به مطالعه و یادگیری برای تمام عمر منجر می‌شود.
برخی والدین فکر می‌کنند که یادگیری مطالعه از زمانی آغاز می‌شود که کودک بتواند الفبا را به خاطر بسپارد و کلمات را تلفظ کند. اما واقعیت این است که اساس مطالعه خیلی زودتر از این‌ها شکل می‌گیرد. هر روز وقتی شما به اشیا اشاره می‌کنید و در موردشان توضیح می‌دهید، مثلا وقتی به کودک لباس می‌پوشانید، یا با کودک نوپای‌تان به خرید می‌روید یا به همراه کودک به سن پیش‌دبستانی خود آشپزی می‌کنید؛ شما به نوعی مطالعه و خواندن را پایه‌ریزی می‌کنید.
مهم‌ترین چیز این است که آموزش مطالعه به کودکان تبدیل به کاری می‌شود که موجب احساس نزدیکی بیشتر کودکان به والدین ( یا شخص مراقبت کننده از آن‌ها) در زندگی می‌شود. در این جا راه‌هایی پیشنهاد می‌کنیم برای خانواده‌هایی که می‌خواهند به کودکان‌شان کمک کنند تا ارتباط بین کلمات و معانی آن‌ها را درک کنند.
نوزادان و بچه‌های خیلی کوچک
الف- در مواقع مختلف، مثلا موقع عوض کردن پوشک، حمام کردن، غذا دادن یا بازی کردن با او حرف بزنید و برایش شعر و ترانه بخوانید.ب- کتاب و کارت‌های آموزشی عکس‌دار با رنگ‌های روشن به او نشان دهید. یادتان باشد که در این سن کودک احتمالا از نگاه کردن، انداختن و جویدن کتاب‌ها بیشتر از مطالعه لذت می‌برد. ( بهتر است به جای کتاب‌های کاغذی معمولی از کتاب‌های پارچه‌ای یا پلاستیکی-کتاب حمام- که مخصوص بچه های کوچک تهیه شده ودر بازار موجود است استفاده کنید.م)
ج- برای افزایش دامنه‌ی لغات کودک هنگام تماشای کتاب‌ها از او سؤال بپرسید، مثلا بپرسید:« این چیه؟» یا:« خرسه کجاست؟»
د- کلمات روی تابلوها را در اماکن مختلف مثل پارک، باغ‌وحش، یا حتی در حین پیاده‌روی یا ماشین‌سواری به او نشان دهید.
هـ- از زمانی که متوجه می‌شوید بچه‌ به حروف روی اسباب‌بازی‌ها دقت می‌کند، نام حروف را به او بگویید. کلمات را بلند بخوانید و معنی آن‌ها را برایش توضیح دهید.
کودکان نوپا
الف- کتاب خواندن قبل از خواب، راه خوبی برای دل‌کندن از بازی‌های حرکتی و جست و خیز، و پذیرش زمان استراحت و خواب است. کودکان نوپا ممکن است از شما بخواهند بارها و بارها داستان مورد علاقه‌شان را برای‌شان بخوانید. آن‌ها ممکن است کلمات و تصاویر را به هم مرتبط کنند و اگر شما هنگام کتاب خواندن مکث کنید خودشان جای خالی کلمات را پر کنند.
ب- بگذارید کودکان همراه با شما لیست خرید بنویسند. ممکن است آن‌ها بخواهند مرتب کردن و شمارش پول‌ها را در دست شما ببینند و انجام سایر کارهای خرید روزانه را تقبل کنند.
ج- گردش‌های کوتاه به محل‌های جدید داشته باشید و درباره‌‌ی آن‌چه در اطراف‌تان می‌گذرد با کودک صحبت کنید. اگر امکان دارد در مورد رویدادهای مشابه، قبل و بعد از گردش مطالعه کنید.
د- برای بچه‌ها یادداشت و نامه بنویسید و روی در یخچال بچسبانید! نام‌ها و کلمه‌ها را برای‌شان هجی کنید تا آرام آرام با آن‌ها آشنا شوند.

کودکان پیش‌دبستانی
الف- کودکان را تشویق کنید که گام‌ به گام به دستورالعمل‌های نوشته شده عمل کنند( مثل دستورالعمل‌های کاربرد وسایل و نظایر آن.م)، یا به خواندن برچسب‌ کالاها در فروشگاه‌ها ترغیب‌شان کنید.ب- در حدود چهار یا پنج سالگی کودکان ممکن است شروع به پرسیدن سوال درباره‌ی نوشته‌های کتاب‌ها بکنند. کتاب‌هایی که دارای عکس‌هایی با زیرنویس نام‌ اشیا باشند کمک می‌کنند که کودک رابطه‌ی بین کلمات و اشیا را راحت‌تر دریابد.
ج- با کارت‌های عکس‌دار با او کارت‌بازی بکنید، البته به خاطر داشته باشید که در این سن ممکن است کودک همیشه طبق قاعده بازی نکند!د- مجموعه‌ای از چیزهای مختلف را فراهم کنید تا از این طریق کودکان خواندن و نوشتن را با بازی تجربه کنند، مثلا بلیط اتوبوس، کارت تبریک و چیزهایی از این دست را در اختیار او بگذارید.دانش‌آموزان ابتدایی
الف- به مطالعه همراه کودکان‌تان همچنان ادامه دهید، به ویژه پیش از خواب، و حتی اگر کودک خواندن را آموخته است.
ب- طبق برنامه‌ی مشخصی به طور منظم به کتابخانه‌ بروید، این کار باعث می‌شود که کتاب بخشی از برنامه‌ی زندگی کودک بشود. به کودکان نشان دهید که شما نیز برای کسب اطلاعات و لذت بردن، کتاب و مجله مطالعه می‌کنید.ج- به قصه‌هایی که کودکان می‌نویسند همچنان که به جوک‌ها و چیستان‌های شان گوش می‌کنید؛ گوش فرادهید. آن‌ها را ترغیب کنید که نظرات خود را در مورد موضوعات مختلف بنویسند.
د- بازی با کلمات و بازی جمله‌سازی با آن‌ها بکنید.

برگرفته از: http://www.kidsource.com

0 :پاسخ

Post a Comment

<< Home