هوش چندگانه: روشهای مختلف یادگیری
روشهای یادگیری کودکان به اندازه تعداد رنگهای رنگینکمان متفاوت هستند. افراد مختلف شخصیتهای متفاوت، ترجیحها و ذائقههای متفاوت دارند. معلمان و والدین باید از این تفاوتها آگاه باشند و برای این تفاوتها احترام قائل شوند. والدین از طریق مشاهده مستمر میتوانند بفهمند که کودکانشان از چه نوع یادگیرندههایی هستند. مادامی که والدین این مساله را در مورد فرزندانشان دریابند میتوانند فعالیتهایی را بسط بدهند که حداکثر قابلیتهای بچه را متبلور کند.
* یادگیرندههای زبانی ( شفاهی)
· دارای حساسیت نسبت به معنا، صدا و ریتم و آهنگ کلمات هستند.
· از داستانگویی و نوشتن متنهای خلاق لذت میبرند.
· مطالعه، شعر و طنز را دوست دارند و حل جدول و چیستان برایشان خوشایند است.
پیشنهادهایی برای والدین
· با کودکتان مطالعه کنید.
· به سؤالات، دغدغهها و تجربیات کودکتان مشتاقانه گوش فرادهید.
· کتاب برای مطالعه و کاغذ و قلم برای نوشتن در اختیار او قرار دهید.
· کودکتان را تشویق کنید که دربارهی داستانی که خوانده است صحبت کند یا چیزی را که نوشته است برایتان بخواند (استفاده از یک ضبط صوت هم ایدهی مفیدی است)
· فرصتهایی برای بازدید از کتابخانهی عمومی محل و کتابفروشیها فراهم کنید.
* یادگیرندههای منطقی
· از بازی با اعداد، حل مسأله، بازیهای فکری و آزمایش کردن لذت میبرند.
· مهارت قوی در استدلال کردن و پرسیدن سؤال به شیوهای منطقی دارند.
· نظم و دستورات قدم به قدم را دوست دارند.
پیشنهادهایی برای والدین
· اجازه دهید کودکتان دست به آزمایش و تجربه بزند.
· از کودکتان دعوت کنید که برای پختن کیک یا ساختن رنگهای نقاشی با مخلوط کردن آنها به شما کمک کند.
· از کودکتان بخواهید صندلیها را مرتب کند، لباسها را مرتب در کمد بگذارد یا کشوی میز را مرتب کند.
· بازیهایی مانند شطرنج با او بکنید.
* یادگیرندههای بصری
· از خلق الگوهای بصری لذت میبرند و نیاز به محرکهای بصری دارند.
· خیالباف هستند.
· استعداد هنری دارند.
پیشنهادهایی برای والدین
· به کودک اجازه دهید که آثار هنری مختلف و کارهای دستی بسازد.
· این فرصت را به کودکتان بدهید که جدول و معما حل کند یا خودشان بسازد.
· اجازه دهید کودکتان مکانی را به عنوان «گوشهی بازی» در اتاق خود برای خودش طراحی کند (داشته باشد)
· اجازه دهید کودک از یک دوربین برای عکس گرفتن از دوستان و خانواده استفاده کند.
· وسایل مختلف نقاشی مثل انواع رنگ نقاشی، مدادشمعی، و ماژیک برای استفاده در اختیار او بگذارید.
· بازیهای کارتی با او بکنید.
* یادگیرندههای موسیقایی
· از نواختن موسیقی، آواز خواندن و طبل زدن لذت میبرند.
· از صدای انسان، صداهای محیط و اصوات موسیقی خوششان میآید.
· اگر چیزهایی که میخواهند یادبگیرند با موسیقی یا ضرباهنگ همراه باشد؛ آسانتر آن را میآموزند.
پیشنهادهایی برای والدین
· به کودک اجازه دهید که یک نوار موسیقی از فروشگاه مربوطه انتخاب کند.
· کودکتان را تشویق کنید که به تنهایی آواز بخواند یا همراه با ریتم موسیقی کف بزند.
· فرصتهایی را فراهم کنید تا کودک به کنسرت و قطعات موسیقی گوش کند.
· برای آواز همخوانی داشته باشید.
* یادگیرندههای فیزیکی
· ورزشکار و فعال هستند.
· از نمایش خلاق، ایفای نقش، حرکات موزون، و بیان افکار و احساساتشان با حرکات بدن خوششان میآید.
· از طریق حرکات فیزیکی، لمس کردن و احساس کردن میآموزند.
· برای آموختن و حل مسائل از حرکت، اشاره و بیان فیزیکی استفاده می کنند.
· احتمال دارد هنگام حرف زدن به طرف مقابل دست بزنند.
پیشنهادهایی برای والدین
· کودک را درگیر فعالیتهای چون حرکات موزون، نمایش و فعالیتهای ورزشی کنید.
· به فعالیتهایی نظیر پیادهروی، دو یدن آرام، گردش، تنیس، دو چرخه سواری به صورت خانوادگی بپردازید.
* یادگیرندههای برونگرا
· بسیار اجتماعی هستند.
· میتوانند احساسات و رفتار افراد را بخوانند ( پیشبینی کنند)
· رهبران خوبی هستند و از بودن در گروه لذت میبرند.
· می توانند به همسالانشان کمک کنند و با دیگران همکاری کنند.
پیشنهادهایی برای والدین
· بازیهای خانوادگی بکنید.
· کودکتان را تشویق کنید که در فعالیتهای گروهی شرکت کند.
· او را به مباحثه و حل مسأله تشویق کنید.
* یادگیرندههای درونگرا
· مایلند مستقلاً کار کنند.
· بسیار خودانگیخته اند و فعالیتهای منفرد را دوست دارند.
· قادرند احساسات، انگیزهها و خُلق خود را بشناسند.
پیشنهادهایی برای والدین
· به کودکتان زمانی بدهید برای کار و بازی به تنهایی.
· از کودک بخواهید چیزی برای تمام خانواده بسازد تا همه از آن لذت ببرند.
· کودکتان را تشویق کنید که یک دفتر خاطرات روزانه داشته باشد.
مشاهده میکنید که شما میتوانید بینش فوقالعادهای در مورد چگونگی یادگیری کودکان به دست بیاورید. بنابراین مربیان باید تلاش کنند محیط آموزشی فراهم کنند که در آن همهی کودکان بتوانند موفقیت را تجربه کنند.
منبع: www.udel.edu
0 :پاسخ
Post a Comment
<< Home